Etablering af stikledning til fiber-forbindelser
Hvornår skal man have etableret en stikledning til fiber?
Hvis der ikke er etableret en fiber-forbindelse til adressen, kan vi i visse tilfælde etablere denne “stikledning”. Det kræver dog, at der en fordelerboks nær din adresse. Når du slår din adresse op på vores forside, kan du i bestillingsprocessen se, om vi kan levere til din adresse og om det kræver etablering af stikledning. Når der skal etableres en stikledning kræver dette et teknikerbesøg (se indholdet nedenfor) og prisen for etableringen kan du se på vores generelle prisoversigt HER.
Hvad indeholder et teknikerbesøg ved etablering af stikledning til fiber?
Teknikeren vil etablere en stikledning fra en fordelerboks lokaliseret nær din adresse til din husstand. Som udgangspunkt vil der være tale om en ‘Standardinstallation’. Dette betyder at stikledningen bliver tilsluttet det første beboelsesrum nærmest fordelerboksen. Hvis du ønsker ‘Udvidet installation’ er dette også muligt ved at aftale dette med Teknikeren eller Fastspeed. Udvidet installation dækker over fx. anden placering af fiberboks (indvendig/udvendig), “skjult’ udvendig fiberboks, ekstra gravemeter eller intern kabling/anden placering af fiberboks end Standard. Det er vigtigt ved udvidet installation, at der er de nødvendige tilslutningsmuligheder, der hvor etableringen ønskes f.eks. strøm, såvel som at det ikke er farlige eller utilgængelige steder f.eks. ved gasledninger eller krybekældre.
Under vores vilkår og handelsbetingelser kan du læse mere omkring de enkelte netværksudbydere og deres vilkår og fremgangsmåde.
Andet:
Skal der graves på offentlig grund (f.eks. hvis fordelerboksen er på den anden side af vejen) vil teknikeren sørge for, at få de relevante godkendelser fra Kommunen, så gravearbejde kan fuldføres. Ved etablering hvor der skal godkendelse til, kan det dog forekomme at behandlingstiden er noget længere, da der kan være ventetid hos Kommunen.
Har der været en stikledning og et tilgængeligt stik på adressen, men dette er fjernet eller ikke længere tilgængeligt pga. der har været foretaget renovering eller man på anden måde har fået det fjernet, kræver dette at forbindelsen skal re-etableres. Dette vil ikke ske som beskrevet ovenfor ift. stikledning. I disse tilfælde skal der en speciel tekniker ud, og det vil blive afregnet i tid og materialer.
Processen for fiberetablering:
Du bestiller Fastspeed fiber. Du modtager en ordrebekræftelse inkl. aktiveringsdato (hvis dit fibernet er via Energi Fyn eller GlobalConnect, aftales aktiveringsdatoen sammen med fiberkonsulenten (se næste step).
Indenfor 1-7 dage kontaktes du af en fiberkonsulent (fra det underliggende netværk f.eks. TDC, Norlys, GlobalConnect mv.). Her aftaler I hvordan opsætningen skal være og om det afviger fra en standard installation.
Du får ført fiberen fra "hovedfiberen" i vejen ind til din husstand og der opsættes en udvendig fiberboks (standardinstallation). Dette kan ske oftest ved at fiberen skydes under jorden, indkørsel, bed mv. I enkelte tilfælde skal der lidt gravning til. Når skydningen/gravningen er færdig, sørger teknikeren for at re-etablere på din grund. Du behøver ikke være hjemme under udførelsen (med mindre du har aftalt andet med fiberkonsulenten).
Den dag du skal gå live med Fastspeed, får du besøg af en tekniker, som installerer din fiberboks indvendig i din husstand. Fiberboksen er den boks, som du skal tilslutte din router til, hvorefter du kan gå live med Fastspeed via din nye fiberforbindelse (routeren modtager du fra Fastspeed ca. 1 uge forud for)