Hjem » Presse » Fastspeed overtager 9.000 fiberkunder

Fastspeed overtager 9.000 fiberkunder

Fastspeed overtager fiberkunder fra bredbåndsudbyderen Wizer.

Den 1. juni overtager Fastspeed de fleste fiberkunder hos entreprenøren og bredbåndsudbyderen Wizer. Kundebasen, der overtages, udgør i dag knap 9.000 bredbåndskunder på fiber, og disse konverteres til Fastspeed Bredbånd. Samtidig indledes et strategisk, fremadrettet samarbejde mellem parterne – et samarbejde om både håndtering og drift af Wizers resterende kundeforhold samt om aktivering af nye fiberforbindelser.

Fokusering i Wizer’s forretning

I slutningen af 2021 blev den kendte teleiværksætter Frank Rasmussen sat i direktørstolen for Wizer, og den første vigtige opgave var at sikre et salg af Wizers netværk til GlobalConnect. Salget af netværket blev gennemført i sommeren 2022 – og følges nu naturligt op af yderligere et frasalg.

Ønsket om at afhænde Wizer fiberkunderne til en stærk aktør som Fastspeed, ligger i en anerkendelse af at Wizer historisk har haft et for bredt fokus, og dermed har haft svært ved at sikre den stærke og stabile kundeoplevelse. ”At drive entreprenør forretning og lave netværk for andre aktører, harmonerer ikke længere med at vi selv har kundeforholdene” udtaler Frank Rasmussen.

”Vores fokus ligger fremadrettet på det at bygge fibernet, og vi har med min erfaring fra Telebranchen, arbejdet på en helt ny software platform til underentreprenører i fiberbranchen. Platformen vil sikre en langt mere effektiv udrulning af fibernetværk, for såvel netværksejere som underleverandører – en platform vi forventer at kunne lancere kommercielt i starten af Q3-2023. Så det nye frasalg indgår helt naturligt i vores strategi om at fokusere på at bygge fibernetværk”.

Fastspeed byder velkommen

”Vi er sikre på, at Wizer’s fiberkunder vil blive glade hos os, og vi glæder os til at byde kunderne velkommen. Wizer har omtrent samme produkter som Fastspeed, og Fastspeed er etableret på samme netværk som Wizer, så overgangen kan gøres uden større knubs – og teamet hos Fastspeed vil sammen med Wizer gøre alt for at sikre, at alle vil opleve en smidig overgang til Fastspeed”, udtaler Jens Raith, adm. direktør i Fastspeed.”

Begge parter ser også store muligheder i et fremadrettet samarbejde mellem Wizer som fiber-entreprenør og Fastspeed som udbyder af fiberbredbånd. ”Ved at samarbejde tættere om at få aktiveret en masse nye fiberforbindelser, så får Fastspeed flere toptilfredse kunder, og Wizer får samtidig flere graveopgaver ift. at få tilsluttet kunderne til fibernettet. Det er ægte win-win!” fortæller Jens Raith.

Parterne ønsker ikke at oplyse købsprisen for Fastspeed’s overtagelse af Wizer’s kundebase.

Fastspeed er Danmarks hurtigste bredbåndsselskab og førende på Trustpilot blandt de anerkendte teleselskaber med den bedste kundeoplevelse og service. Yderligere har Fastspeed den førende dækning i Danmark ift. at kunne levere højhastighedsbredbånd til flest danske husstande.  Fastspeed leverer bredbånd via bl.a. TDC’s og AFAAs coax net (kabel-tv) samt via fiberforbindelser fra TDC Net, EWII Fiber, Norlys, Nord Energi, Thy-Mors, Onefiber, Fibia, Energi Fyn, Aura, RAH Fiber, SEF Fiber og Jysk Energi. Senest er der indgået aftale om levering af Fastspeed via fiber fra Energi Ikast, og flere fiberaftaler er på vej.

Om Wizer

Wizer A/S er beliggende i Glostrup, og var en af de første virksomheder i Danmark til at gøre fibernet tilgængeligt for almindelige forbrugere. Wizer blev startet tilbage i 2013 under navnet Gigabit som tjenesteudbyder på TDCs fibernet, og begyndte tilbage i 2017 med at bygge eget fibernet. Gigabit skiftede navn i 2021 til Wizer, og arbejder i dag primært for GlobalConnect.